Udvalg og politikker
Udvalg og politikker
Om AAU's arbejdsmiljøorganisation og udvalg
Aalborg Universitets arbejdsmiljøorganisation (AMO) er den formelle ramme for dialogen mellem ledelse og medarbejdere om til det organisatoriske, sociale og fysiske arbejdsmiljø.
AMO er fungerer på flere niveauer, som afspejler universitetets inddeling i fakulteter, institutter og tværgående afdelinger. Når universitetets organisation ændres tilpasses AMO herefter, ligesom der jævnligt sker ændringer i den personkreds, som indgår i den.
Nedenfor finder finder du de vigtigste oplysninger om arbejdsmiljøorganisationen på AAU.
Aalborg Universitets arbejdsmiljøorganisation skal være etableret i overensstemmelse med bestemmelserne i arbejdsmiljølovgivningen – gældende for virksomheder med mere end 35 ansatte.
Organisering af arbejdsmiljøarbejdet på AAU
Dokumentet "Arbejdsmiljøorganisering på AAU" beskriver, hvorledes de disse bestemmelser og universitetets arbejdsmiljøpolitik skal udmøntes på universitetet.
Dokumentet har status af regler, som er gældende for hele universitetets arbejdsmiljøorganisation. Reglerne har været forelagt HAMiU.
En velfungerende arbejdsmiljøorganisation
Det er vigtigt, at AAU's arbejdsmiljøorganisationen (AMO) er i stand til og har mulighed for at gennemføre nødvendige tiltag til forbedring af arbejdsmiljøet. Hvis AMO skal lykkedes med sine opgaver, er der en række forudsætninger, som skal være til stede. For eksempel skal arbejdsmiljøgrupperne have nok tid og rum til arbejdet.
I september 2022 sendte AAU's direktion pr. mail en opfordring til alle universitetets ledere om netop disse forhold. Med baggrund i direktionens mail har Arbejdsmiljøsektionen udarbejdet en guide med en række gode råd til ledere og arbejdsmiljørepræsentanter i universitetets arbejdsmiljøgrupper.
Læs disse råd ved at følge linket herunder:
Gode råd til arbejdslederen og arbejdsmiljørepræsentanten i arbejdsmiljøgruppen
Har du brug for at finde en arbejdsmiljørepræsentant eller arbejdsleder?
Listen over medlemmerne i AAU's arbejdsmiljøorganisation (AMO) opdateres løbende.
Medlemmer af AMO - november 2024
Har du ændringer, kontakt da Arbejdsmiljøsektionen, arbejdsmiljoesektion@adm.aau.dk
Valg af arbejdsmiljørepræsentanter på AAU
AAU's samlede arbejdsmiljøorganisation (AMO) bygger i første række på et stort antal (ca. 100) arbejdsmiljøgrupper, som tilsammen dækker samtlige medarbejdere på universitetet. Hver gruppe består af 2 personer - en udpeget arbejdsleder (AL) og en valgt arbejdsmiljørepræsentant (AMR).
Det er medarbejderne inden for en gruppes dækningsområde, som vælger deres AMR. Valg til samtlige grupper sker samtidigt i alle universitetets enheder. Valget initieres centralt fra af Arbejdsmiljøsektionen, men gennemføres lokalt i hver enhed.
Valghandlingen, valgbarhed, valgperiode m.v. følger de gældende regler på området. Efter beslutning i Hovedarbejdsmiljøudvalget (HAMiU) den 14. september 2023 er valgperioden for AMR fremover 3-årig.
Her kan du læse mere om valg af AMR på AAU, finde eksempler til brug for at informere medarbejderne, finde svar på forskellige spørgsmål, læse mere om hvordan valget foregår m.v.
Vejledning om valget
Her kan du finde trin-for-trin vejledninger om forløbet af valget:
Eksempler på informationer til medarbejderne
Har du brug for eksempler/skabeloner til valgbreve til medarbejderne kan du finde dem via links herunder.
Du finder både et eksempel på et brev vedr. opstilling af kandidater og et brev vedr. valg af kandidater - begge på både dansk og engelsk.
- Eksempel på information vedr. opstilling af kandidater (både dansk og engelsk)
- Eksempel på information vedr. valg af kandidater (både dansk og engelsk)
Hvad laver en AMR?
Er du nysgerrig på hvad en AMR laver? Læs folderen
- "Hvad laver en arbejdsmiljørepræsentant?"
- "What is the role of an occupational health and safety representative?"
Definition af arbejdsgrupper
Se eksempel på, hvordan arbejdsgrupper defineres
Spørgsmål
Du er altid velkommen til at kontakte Arbejdsmiljøsektionen hvis du har spørgsmål eller brug for sparring m.v.
Hovedarbejdsmiljøudvalget (HAMiU) fastlægger politikker, rammer og strategier for arbejdsmiljøarbejdet for Aalborg Universitet og sætter ambitionsniveauet for arbejdsmiljøet på universitetet.
HAMiU varetager
- politikker inden for HAMiU's ansvarsområde
- den overordnede tilrettelæggelse og planlægning af arbejdet med AAU's arbejdspladsvurdering (APV) i samarbejde med HSU
- et årligt arbejdsmiljøseminar for hele AAU's arbejdsmiljøorganisation
- det årlige arbejdsmiljøregnskab og evaluering af samme i en arbejdsmiljødrøftelse for hele AAU
- årlig evaluering og eventuelt revision af: AAU's arbejdsmiljøpolitik, arbejdsmiljøuddannelsen på AAU og arbejdsmiljøorganisationen på AAU inkl. informationsstrukturen
Se HAMiU's sammensætning og læs HAMiU's dagsordener og mødereferater på ansatte.aau.dk
Aalborg Universitets arbejdsmiljøpolitik er den overordnede beskrivelse af implementeringen af lov om arbejdsmiljø på Aalborg Universitet.
Arbejdsmiljøpolitikken blev i 2021 revideret og efterfølgende vedtaget på HAMiU-mødet d. 11. oktober 2021. Den oprindelige abejdsmiljøpolitik blev vedtaget på HAMiU-mødet den 15. februar 2018.
Hvem gør hvad?
Kort fortalt varetager arbejdsmiljøudvalget (eller samarbejds- og arbejdsmiljøudvalget) i hver enhed de overordnede og strategiske arbejdsmiljøopgaver, mens arbejdsmiljøgrupperne i hver enhed tager sig af de daglige og operationelle arbejdsmiljøopgaver.
I dette overblik kan du se, hvad hhv. arbejdsmiljøudvalg, samarbejdsudvalg og arbejdsmiljøgruppernes vigtigste opgaver er.
Se overblik over opgavefordeling
Arbejdsmiljø- og samarbejdsudvalg varetager hovedsageligt deres opgaver på møder.
Arbejdsmiljøgrupperne varetager derimod deres opgaver i dagligdagen - parallelt med øvrige opgaver i afdelingerne, som de dækker. Medlemmerne af arbejdsmiljøgrupperne beskrives derfor ofte som arbejdsmiljøets 'frontsoldater'.
To årlige møder
2 gange om året mødes fakultetssamarbejdsudvalgene (FSU) med arbejdsmiljøorganisationen i de underliggende institutter (minimum næstformændene for AMO).
Hvad er formålet med møderne?
- At agere bindeled/talerør – at løfte fælles problemstillinger og gode initiativer fra institutter/sekretariater op til fælles drøftelse og eventuelle indsatser på fakultetsniveau
- At videndele med hinanden – give inspiration via erfaringsudveksling og derved bidrage til at kunne skabe bedre processer omkring arbejdsmiljøarbejdet.
FSU-møder med arbejdsmiljørepræsentanter - hvor stammer det fra?
HAMiU-referat, 21. februar 2017, punkt 2: Rektor konkluderede, at fakultetssamarbejdsudvalgene (FSU) får til opgave to gange om året at drøfte arbejdsmiljø i fakultetet, og at der til disse to møder skal deltage arbejdsmiljørepræsentanter (fx alle næstformændene i institutternes AMiU'er). FSU'ernes kommissorium og forretningsorden skal tilpasses hertil.
Hvornår bør de to møder afholdes og med hvilke dagsordenspunkter?
For at have bedste forudsætning for at viden er aktuel og relevant, bør møderne afholdes
- 1. halvår: I starten af april. Efter trivselsbarometerresultaterne er blevet behandlet i arbejdsmiljøudvalgene. Dekanen modtager trivselsbarometerresultater for fakultetet. I denne forbindelse kan det også være relevant at inddrage sygefraværsstatistikken.
Der kan selvfølgelig være andre aktuelle arbejdsmiljøtematikker, som kan drøftes - hør gerne dekan/arbejdsmiljøorganisationen.
Hent præsentation med spørgsmål, som kan bruges til drøftelse på møderne 1. halvår - 2. halvår: I starten af oktober. Efter de lokale arbejdsmiljødrøftelser, som afholdes inden udgangen af august. I vil modtage sammenfatning fra de lokale arbejdsmiljødrøftelser, så giv gerne melding til arbejdsmiljoesektion@adm.aau.dk ift. eventuelle deadlines.
Hvem bør deltage?
Som minimum inviteres FSU og næstformændene for de respektive arbejdsmiljøudvalg (AMiU) eller samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg (SAMiU). I må selvfølgelig gerne invitere flere medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen.
Arbejdsmiljøsektionen har mulighed for at deltage på møderne, forme indhold, facilitere dele af indholdet o.l. Send os gerne en mødeindkaldelse.
Tidsforbrug
Vi anbefaler, at I afsætter ca. to timer til møderne