Spring til indhold

Arbejdspladsvurdering - APV

På AAU benytter vi et APV-koncept, hvor dialog skal danne rammen om arbejdet med arbejdsmiljøet. APV-konceptet lægger vægt på dialog mellem leder og medarbejdere, fordi det er i dialogen, forandringerne sker.

Arbejdspladsvurdering - APV

På AAU benytter vi et APV-koncept, hvor dialog skal danne rammen om arbejdet med arbejdsmiljøet. APV-konceptet lægger vægt på dialog mellem leder og medarbejdere, fordi det er i dialogen, forandringerne sker.

Arbejdspladsvurdering (APV)

Hovedarbejdsmiljøudvalget (HAMiU) besluttede i november 2022 at ændre APV-konceptet, så den periodiske APV-proces fremover skal foregå hvert 2. år - mod tidligere hvert år. Dette indebærer en 2-årig cyklus, hvor der i foråret i lige år gennemføres en samtidig APV-proces i alle AAU's enheder. Forårets proces munder ud i udarbejdelse af handlingsplaner, som enhederne realiserer og følger op på i tiden frem mod starten af næste 2 årige cyklus.

Enhederne kan i perioden herudover beslutte at gennemføre yderligere, evt. mere afgrænsede APV-processer efter behov, f.eks. begrundet i flytninger, organisationsændringer, implementering af ny arbejdsmetoder eller andre væsentlige forandringer, som forventes at have betydning for arbejdsmiljøet.

I den 2 årige cyklus skal der desuden hvert år gennemføres arbejdsmiljødrøftelser i alle enheder. 

Ud over at APV-konceptet nu er baseret på en 2-årig cyklus frem for en 1-årig er konceptet i øvrigt uændret. Det består således fortsat af periodiske arbejdsmiljøaktiviteter, dvs. aktiviteter der er styret af bestemte deadlines, og af situationsbestemte arbejdsmiljøaktiviteter, som er gennemføres ud fra et lokalt behov i enhederne.

I årshjulet herunder kan I læse mere om de typiske aktiviteter i APV-konceptet. Tryk på blokkene i hjulet for en uddybende forklaring - start f.eks. med planlægningsfasen og fortsæt med uret rundt.